poniedziałek, 21 marca 2011

Oczyszczalnie biologiczne czy ekologiczne?

Przydomowe oczyszczalnie ścieków to instalacje, które pozwalają na uzdatnianie ścieków we własnym zakresie, na terenie naszej działki. Montowane są na terenach pozbawionych dostępu do kanalizacji miejskiej jako alternatywa dla tradycyjnych, wciąż bardziej popularnych szamb. Popularność szamba jest typowa dla naszego regionu – dla porównania, w krajach Europy Zachodniej przydomowe oczyszczalnie ścieków powstają przy co czwartym gospodarstwie domowym położonym poza terenami skanalizowanymi. Powodem takiej sytuacji może być z całą pewnością różnica w cenach obu typów instalacji - szambo może być nawet kilka razy tańsze niż przydomowa oczyszczalnia ścieków (najdroższe są oczyszczalnie biologiczne, wykorzystujące najnowsze technologie oczyszczania ścieków). Ta różnica cen wyrównuje się jednak, gdy pod uwagę weźmiemy koszty eksploatacji szamba i oczyszczalni – dzięki prostemu rachunkowi można łatwo przekonać się, że koszty szamba gwałtownie rosną wraz z czasem jego eksploatacji. W skali roku na wywóz nieczystości gromadzących się w szambie musimy wydać nawet 2 000 zł, podczas gdy wydatki na oczyszczalnię mogą okazać się 10 razy niższe.

Typów przydomowych oczyszczalni ścieków jest kilka. Najogólniej możemy podzielić je na biologiczne i tzw. ekologiczne (tym terminem często umownie określa się wszystkie pozostałe typy oczyszczalni dla odróżnienia ich od oczyszczalni biologicznych. Taki podział nie świadczy o tym, że oczyszczalnie biologiczne nie są ekologiczne).

Oczyszczalnie ekologiczne można montować wyłącznie z drenażem rozsączającym. Tym samym znacznie zwiększa się powierzchnia zajmowana przez oczyszczalnię na terenie działki. Żywotność drenażu połączonego z osadnikami jednokomorowymi to 10 lat, w przypadku połączenia z osadnikami wielokomorowymi wzrasta ona o kolejne 10 lat. Oczyszczalnie biologiczne pozwalają na znaczne przedłużenie żywotności drenażu, dzięki temu unikniemy konieczności rozkopywania naszej działki po kilkunastu latach użytkowania oczyszczalni.

Oczyszczalnie biologiczne nie wymagają instalowania drenażu rozsączającego – jeśli posiadamy niewielką działkę, możemy oczyszczoną w instalacji wodę odprowadzić do pobliskiego cieku wodnego lub gromadzić i wykorzystywać do celów przemysłowych.



Oczyszczalnie biologiczne uważane są też za bardziej ekologiczne i cechujące się wyższą skutecznością oczyszczania – w tych najnowocześniejszych i wykorzystujących najbardziej zaawansowane technologie może dochodzić ona do 98%. Do oczyszczalni biologicznych najnowszej generacji można zaliczyć oczyszczalnie działające w oparciu o osad czynny (zawieszone w toni ścieków mikroorganizmy) i rotujące złoże biologiczne (w postaci polietylenowych kryształków). Tego typu oczyszczalnie działają właściwie bezobsługowo, konieczne jest jedynie okresowe (najczęściej raz w roku) zamówienie wozu asenizacyjnego w celu usunięcia gromadzących się w komorach oczyszczalni osadu.

7 komentarzy:

  1. Ciężko jest mi się wypowiedzieć w kwestii tych dwóch rodzajów przydomowych oczyszczalni. Ja u siebie w domu jednorodzinnym mam przyłącze do instalacji kanalizacyjnej miasta, więc jakiś problem z głowy. W przypadku wystąpienia awarii za każdym razem nie bawię się sama w naprawy tylko wzywam pogotowie kanalizacyjne https://www.stankan.pl i mam pewność, że awaria będzie usunięta solidnie i szybko.

    OdpowiedzUsuń
  2. W moim przypadku mam szambo i bardziej było to dla mnie ekonomiczne rozwiązanie. Mimo wszystko nadal pamiętam jak nie wiedziałem jaką pompę do domu jednorodzinnego wybrać https://www.dostudni.pl/jaka-kupic-pompe-do-zasilania-domu-jednorodzinnego,b21.html ale definitywnie udało mi się ten temat rozwiązać.

    OdpowiedzUsuń
  3. W moim przypadku bardzo fajnie sprawdza się WC na działce i muszę przyznać, że jest to bardzo fajna sprawa. Czytałem o tym na stronie http://piekniejszydom.pl/jak-zbudowac-wc-na-dzialce i moim zdaniem jest to bardzo ciekawe rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jestem zdania, że takie instalacje powinny być przede wszystkim sprawne. Właśnie dlatego ja również bardzo chętnie korzystam ze sprawdzonych hydraulików https://hydraulik.wroclaw.pl/ którzy wiedzą jak naprawiać instalacje wodne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak najbardziej sam oczyszczeni naszych ścieków jest niezwykle ważne. Ja także jestem przekonany, że w każdym domu może przydać się pompa łopatkowa https://www.dostudni.pl/pompy-lopatkowe,c93.html jeśli zależy nam na szybkim wypompowaniu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Takiego rozwiązania jeszcze nigdy u siebie nie miałam i jestem przekonana, ze bardzo ważną kwestią jest również to aby wszelkie prace wykonał zaufany hydraulik. U mnie takimi rzeczami zajmuje się https://www.hydraulik.w.poznaniu.pl/ i oczywiście jestem z tego rozwiązania zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeżeli zależy nam na takich rozwiązaniach to również bardzo dobrze jest wiedzieć komu zlecić wykonanie wszelkiego rodzaju przyłączeń. U mnie takimi pracami zajmował się hydraulik https://hydraulik-warszawa.pl/ i to było jak najlepsze rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń